Self Organised Learning Environments |
Self Organised Learning Environments
Sugata Mitra beweert namelijk dat je geen docent nodig hebt om te leren, je kunt het ook zelf doen!
Natuurlijk had ik hem al gezien op Dé Onderwijsdagen in Utrecht, maar nu zou hij datgene wat hij daar verteld had in de praktijk brengen via een handson sessie. Het bleek dat er maar 40 plaatsen beschikbaar waren en dat je daarvoor moest intekenen. Natuurlijk was ik daar te laat voor maar gelukkig kon ik me naarbinnen praten door te zeggen dat Sugata het niet erg vond als er heel veel mensen om één computer hingen, getuige zijn verhaal over het Hole in the wall project. Inderdaad zat de zaal binnen no time bommetje vol. Tijdens zijn inleiding liet Sugata telkens weer mensen binnen door de deur open te doen als eraan gerammeld werd met de boodschap: “You can get in, but you cannot get out!”
Het eerste gedeelte was inderdaad een herhaling van zijn presentatie in Utrecht, maar daarna kwam dan toch het moment waarop hij zijn experiment met ons wilde starten. In Powerpoint typte hij de volgende vraag:
”Is research on telepathy funded still? By whom and why?”
Hij vertelde daarbij dat dit de eerste keer was dat hij dit zo in praktijk bracht. In de zaal stonden 20 notebooks, dus in principe per twee personen één computer. Hij vroeg de helft daarvan uit te zetten en groepjes te formeren waarin de opdracht uitgevoerd kon worden. We kregen 20 minuten de tijd om het antwoord op de vraag te vinden. Hij zou de zaal verlaten zonder verdere aanwijzingen te geven.
Wat er toen gebeurde was (achteraf) heel bijzonder. In de eerste plaats verliet een aantal mensen de zaal. Die hadden het blijkbaar wel gezien of wilden niet meedoen. Anderen keken wat om zich heen in afwachting van wat er nu zou gaan gebeuren. Anderen vormden inderdaad groepjes en gingen overleggen over hoe ze het vraagstuk moesten gaan aanpakken. Sommigen bleven voor de computer zitten en begonnen voor zichzelf te zoeken naar de oplossing. Na verloop van tijd was er één persoon die ging rondlopen en bij andere groepjes ging kijken wat zij als oplossing gevonden hadden. “You’re spying on us” kreeg hij als reactie terwijl hij nu juist het gedrag vertoonde wat Sugata Mitra aanmoedigt: Kijk bij anderen en doe er je voordeel mee!
Na 20 minuten kwam Sugata terug en nam weer het woord. Het bleek dat hij helemaal niet gelijk was weggegaan maar heel goed had geobserveerd wat er in de groep gebeurde, namelijk dat sommige mensen opstapten, anderen voor zichzelf aan de slag gingen en het wel 5 minuten duurde voordat zich groepjes gevormd hadden. Toen vertelde hij dat hij exact hetzelfde experiment met dezelfde vraag een week geleden aan een groep 10-jarigen had voorgelegd. Ik zal jullie niet vertellen of zij met hetzelfde antwoord gekomen zijn. Wat denk je zelf?
Al met al een zeer geslaagde workshop, gegeven door een bevlogen man met een mooie visie en een prachtige werkvorm. Waarom? Omdat het zo simpel en voor de hand liggend is. Een verademing in een dag vol powerpoint-bullet sessies!
PS: Overigens kreeg ik via twitter ook het antwoord op de vraag die Sugata stelde. Naast Google kun je dat platform kennelijk dus ook prima gebruiken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten