vrijdag 17 december 2010

Verslag van Els, Josée en Jan

Ook de delegatie van het Koning Willem 1 College uit 's Hertogenbosch heeft een verslag gemaakt van hun bezoek aan de Online Educa in Berlijn.
Dat deden ze al op de terugreis in de trein, zodat alles nog vers in het geheugen zat.

Geen "gewoon" verslag in verhaalvorm, maar in de vorm van een aantal mindmaps die later in een Powerpoint presentatie geplaatst zijn.
Hieronder hun ervaringen. Voor een aantal zaken zal in dit geval gelden:
"Je moet erbij zijn geweest"
Reden te meer om volgens ook te gaan?

vrijdag 10 december 2010

Terugblik op Berlijn en mbo-bijeenkomsten daar

Tijdens ons bezoek aan Berlijn en de Online Educa hebben we veel positieve reacties ontvangen op de door Consortium voor Innovatie samen met Kennisnet en saMBO~ICT georganiseerde bijeenkomsten.

Woensdagavond in Restaurant Ottenthal gezellig samen eten vormt een goede basis voor reflectie, uitwisseling en leuke discussies. Even weer nadenken en met anderen praten over jouw 'focusvraag', die al eerder door het CvI als 'huiswerk voor onderweg' was opgegeven. De foto's, meer eten dan inhoud, wil ik HIER met jullie delen.

Het ontbijt in Crown Plaza Hotel op vrijdagochtend 3 december was erg vroeg, maar voor de deelnemers bijzonder nuttig. Goed om elkaar te ontmoeten, nog even terug te komen op ieders 'focusvraag' en met tips van collega's de laatste dag van Educa Online te bezoeken. Kijk voor meer foto's van het ontbijt HIER.

Leuke blogspots van anderen met o.a. een verslag van de General Opening session op donderdagochtend vond ik op:

De weblog van Hans de Zwart

De bijdrage van Linda Tambuyser op de ICTO weblog van HU Brussel (volgende keer echt afspreken, Linda!)

De party en meer in een filmpje:
op de website van Jay Cross Internettime

Zelf heb ik mijn foto's van Berlijn-by-night (met name Unter den Linden en de Brandenburger Tor) op mijn privé weblog geplaatst, waar je natuurlijk ook even mee kunt kijken
of kijk op mijn Flickr pagina

donderdag 9 december 2010

It’s not a wiki!

Van 1 tot 3 december 2010 werd in Berlijn de jaarlijkse Online Educa conferentie gehouden. Online Educa Berlin is de grootste global e-learning conferentie voor de bedrijfswereld, het onderwijs en de publieke sector. Dit jaar was het thema ‘Learning for All’:

Presentaties
Eerlijk is eerlijk: het was even goed zoeken naar inspirerende presentaties en workshops. Het niveau was namelijk niet overal even sterk. De Amerikaanse presentaties waren over het algemeen prima, al was het maar vanwege de theatrale manier van vertellen. Een mooi voorbeeld is een van de keynote sprekers op een van de plenaire ochtendsessies: Adrian Sannier. De kern van zijn betoog was dat technologie het leven grondig veranderd heeft, maar het onderwijs is in wezen hetzelfde gebleven als decennia geleden. Dat moet dringend veranderen, aldus de spreker.

Met de Engelse presentatoren zat het over het algemeen ook wel goed. Engelsen staan niet voor niets bekend vanwege hun gortdroge humor die, als ware het een tweede natuur, in de presentaties verwerkt wordt. Hierin was ook de vermaarde Charles Leadbeater prima op dreef. Na een komische introductie kwam hij al snel tot de kern. Hij stelde:
  • education + technology = HOPE
  • education=global religion
  • education=disfunctional
Learning in the third dimension
Terugkijkend op alle workshops is met name de middagsessie op de preconferentie van Amerikaan Lance Dublin bijgebleven. Op flamboyante wijze presenteerde hij “Learning in the Third Dimension: Lessons from Successful Implementations.

Leren in de derde dimensie. Wat is dat dan precies? Lance Dublin omschrijft dit als volgt:

In the learning profession, most people draw a line: at one end you have formal learning and on the other end you have informal learning. But I think that’s a limiting way to look at the choices. We need to start thinking in the third dimension not in the world of either or. New technologies made these new dimensions possible. Add a point to a line and you get space. In that space exists learning in the third dimension. And there are more new technologies coming, we are not done yet. It’s almost like the big bang theory. There will be more choices, not fewer in the future. Bron www.icwe.net

Aan de hand van 4 voorbeelden uit het bedrijfsleven (Google, Genentech, Qualcomm en Toshiba) werd uitgelegd hoe ze met gebruik van verschillende technologische applicaties slimme combinaties in formeel en informeel leren hebben toegepast om bestaande bedrijfsproblemen op te lossen. Hoe breng je bijvoorbeeld je innovatieve bedrijfscultuur over aan nieuwe medewerkers? En hoe zorg je dat je 15.000 engineers, die overal ter wereld verspreid zitten, technologische vaardigheden aanleert die slechts bij een paar mensen bekend zijn? Ik had persoonlijk graag wat voorbeelden uit onderwijsland gezien, maar volgens Lance Dublin is het bedrijfsleven nu eenmaal verder dan het onderwijs.

It’s not a wiki!
Eindconclusie was dat het model dat voor de een goed werkt, voor de ander helemaal niet hoeft te werken. Maatwerk is het sleutelwoord. Verder werd geadviseerd dat je bij een implementatietraject nooit de nadruk moet leggen op de applicatie zelf, maar op de functionaliteit. Een hilarisch gesprek tussen Lance en een van de toehoorders tijdens de workshop onderschrijft prima hoe lastig dat in de praktijk blijkt te zijn:

Toehoorder: “But Lance, isn’t this example just a website with an integrated wiki?”
Lance Dublin: “Yes. It is a wiki. But you don’t have to call it a wiki. You know why? Because nobody cares!”
Toehoorder: “But…it is a wiki, right?
Lance Dublin: “Nobody cares!!!!”
Gastbijdrage van Hannelore Engels

zondag 5 december 2010

Leren 2.0: De kloof tussen praten en doen

Wat is de gouden tip?
Ja, zo'n titel trekt kennelijk bezoekers want de zaal waarin deze presentatie op de Online Educa gegeven werd zat binnen de kortste keren helemaal vol!

Na een korte inleiding van Chairman Jan-Kees Meindersma (die Wilfred Rubens verving) gaf Lance Dublin eerst een presentatie. Niet schokkend, niet nieuw, maar zeker niet slecht. Je kunt het nodige materiaal van hem vinden via zijn website. Heel raak vond ik de quote die hij op een gegeven moment liet zien:
"OH: Social media is like teen sex. Everyone wants to do it. No one actually knows how. When finally done, there is surprise its not better."
Daarna gingen Satu Nurmela en Riitta Suominen met elkaar in dialoog over 10 stellingen voor en tegen het educatieve gebruik van Social Media in het onderwijs en toen werd het echt leuk!
De stellingen op het scherm en de dames aan weerszijden die telkens om de beurt de voors en tegens van de stelling verdedigden (waarbij een van hen zich natuurlijk behoorlijk geweld moest aandoen). Eindelijk eens een andere werkvorm met wat meer interactie in de vorm van een soort toneelstukje.
Daarna kregen deelnemers in de zaal de opdracht om groepjes te formeren en een gouden tip te formuleren waarmee social media in het onderwijs beter te implementeren is.

Gelijk na het geven van de opdracht zag je mensen opstaan en weglopen, typisch gedrag voor een aantal bezoekers. Stel je voor dat je zelf actief ergens aan deel moet nemen...

Anderen zochten elkaar echter op, kozen de voertaal en gingen in discussie. De bedoeling was dat het antwoord geformuleerd zou worden in maximaal 140 karakters en vervolgens getwitterd naar de chairman, maar dat kwam helaas niet helemaal uit de verf omdat sommigen klaagden over de internetmogelijkheden.

Na een kwartier kwam de terugkoppeling uit de groepjes en werd er nog wat nagepraat. Eigenlijk een les zoals je je die met je leerlingen ook voor kunt stellen, heel normaal en niet wereldschokkend maar voor een Online Educa sessie een welkome verademing!



De resultaten zijn door een van de workshopleiders gelijk na de sessie via Twitter online gezet:
Na afloop vroeg ik of de stellingen online kwamen. Daar was helaas nog niet over nagedacht: I believe it becomes available on cd through Online Educa. Dat is dan weer een domper...

Terugblik op de Online Educa 2010

What do you mean by miserable?
De afgelopen week was ik op uitnodiging van het Consortium voor Innovatie op de Online Educa in Berlijn. Natuurlijk in de hoop en verwachting dat ik een lawine van blogberichten zou schrijven over mijn ervaringen daar.
Normaal gesproken is dat al een uitdaging op zich, maar nu extra lastig omdat ik dit niet de beste conferentie vond die ik ooit heb bijgewoond en dan druk ik me nog diplomatiek uit.

Wat ik er niet goed aan vond:
Keynotes die op een enkele uitzondering na niet al te best waren
Sessies die soms veel te laat begonnen
Sessies die soms veel te vroeg beëindigd werden
Wifi voorzieningen die soms in het geheel niet of heel slecht werkten
Presentatoren die hun presentaties vanaf de eerste hoofdletter tot de laatste punt letterlijk voorlazen vanaf papier.
Presentatoren die met de rug naar het publiek hun presentatie voorlazen vanaf het scherm
Presentaties die vrijwel volledig uit tekst en bullets bestonden.
Sessies bestaande uit drie deelpresentaties die onderling niets met elkaar te maken hadden
Presentatoren die zittend en zich verschuilend achter hun notebook hun verhaal oplezen
Een beursvloer met standjes die veel te krap bemeten was en daardoor slecht tot z'n recht kwam
Een bepaald niet intuïtieve website om je eigen programma samen te stellen
Per dag kun je maar drie sessies volgen
En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Was er dan niets goed? Jazeker wel:
De lunch en verdere catering was beide dagen prima!
Larry Johnson maakte als keynote veel goed!
De handson sessie met Sugata Mitra was geweldig!
De sessie "The Gap Between Talking and Doing" en met name de bijdrage daaraan van twee Finse dames was vanwege de afwijkende werkvorm een verademing!
Je hebt heel veel tijd en gelegenheid om mensen te ontmoeten en te netwerken!
Het is hoe dan ook inspirerend om zoveel mensen bij elkaar te zien met veel bevlogenheid en betrokkenheid!

Maar wat is nu de balans, Educa Offline?
Dat zul je mij niet horen zeggen. Een conferentie is wat je er zelf van maakt! Je kunt dus ook overwegen om zelf presentaties aan te dragen bij de volgende Call for Proposals.
Verder is het heel belangrijk om niet alleen te gaan, maar je aan te sluiten bij een groep. Samen doe je zoveel meer ervaring en informatie op dan alleen!
Dat bleek dit jaar eens te meer uit de samen met saMBO~ICT en Kennisnet georganiseerde netwerkbijeenkomsten. Op woensdagavond werd alle deelnemers gevraagd een focusvraag te formuleren: Waarom ben je hier en wat hoop je hier te leren? Ook kregen de deelnemers een stapeltje (D-Mark) bankbiljetten uitgereikt. Op de bijeenkomst van vrijdag (om 7:30 uur!) mochten ze die een bestemming geven. Daar kwam ook opnieuw de focusvraag aan de orde. Aan de hand daarvan werden er veel ervaringen uitgewisseld. Een van de deelnemers zei: "Ik hoor nu in een half uur meer goede tips dan gisteren gedurende de gehele dag!"
OP de twee onferentiedagen zelf heb ik veel mensen horen mopperen over de kwaliteit van de presentaties. Na afloop heeft iedereen toch het gevoel weer een paar leerzame en inspirerende dagen gehad te hebben. Er gebeurt dus veel meer (met je) dan alleen tijdens die sessies! Juist de tijd daaromheen moet je dus zo goed mogelijk uitnutten. Je komt collega's tegen van andere instellingen die je in Nederland nooit ziet. Ook dat is wat zo'n conferentie mogelijk maakt.

Kortom:
Als ik volgend jaar weer in de gelegenheid wordt gesteld om te gaan zal ik zeker geen nee zeggen. Ook anderen zal ik het niet afraden, maar wel met de nodige kanttekeningen. Je bent baas van je eigen programma!
"Maar als mijn baas dit leest laat hij me nooit meer gaan!"
Tja, dat betekent dat je met een ijzersterke motivatie zult moeten komen. Misschien zijn er weblogs waar veel positiever gesproken wordt over de Online Educa. Laat de baas dan vooral die ook lezen. Wat me trouwens opviel is dat de mensen die voor het eerst gingen het veel beter vonden dan de "conferentietijgers" die geen jaar overslaan. Laat die dan maar eens thuis en stuur jonge collega's daarvoor in de plaats!

Internationaal
Er waren dit jaar deelnemers uit maar liefst 103 landen! Dat is op zich al fascinerend natuurlijk. Duitsers op nummer 1, Nederlanders op 2, Engelsen op 3 en de Finnen op 4. Maar ook Australië en veel landen uit Afrika waren vertegenwoordigd. De voertaal is bij alle presentaties engels. Dat kan soms wel eens leiden tot wat misverstanden. Zo kwam er bij een Italiaanse presentator de volgende vraag uit de zaal:
Do you have some measurable results? Waarop de Italiaan reageert: What do you mean by miserable?

Tips voor presentatoren
Ik weet niet of er Nederlanders zijn die een vinger in de pap hebben bij de organisatie van de Online Educa. Zo ja, dan zou ik die graag een aantal tips meegeven: Biedt de presentatoren alstjeblieft een handleiding aan om (beter) te leren presenteren. Moedig het gebruik van andere werkvormen aan. Verbiedt Powerpoint! Zorg voor een betere internetvoorziening. Maak het programma op de website op de een of andere manier overzichtelijker.

Award voor EnerCities (en ROC Nijmegen)

Vrijdagmiddag in de laatste sessieronde op Online Educa 2010 in Berlijn werd, in door panel over Education Games gediscussieerd, onder leiding van de Italiaan Claudio Dondi.

Via Twitter deelde ik al enkele interessante opmerkingen:


Tot slot tijdens deze sessie (laatste ronde van Online Educa, maar nog bijzonder goed bezocht) werden de Awards uitgereikt in 3 categorieën, o.a. de Learning Game Quality Award, waarvoor het spel EnerCities één van de genomineerden was.
Hierbij is ook ROC Nijmegen betrokken, met name Eric Luijten als projectleider. Helaas waren de collega's van ROC Nijmegen niet (meer) op Educa Online aanwezig.

In de enthousiaste beschrijving van het spel door de vertegenwoordigster van Engage werd ons al duidelijk, dat EnerCities in de prijzen ging vallen. En inderdaad kon de Award worden uitgereikt aan Derek de Geus van Paladin.

Enkele foto's van de uitreiking:

Voor meer informatie over de Awards en de criteria voor de prijs: Engage Learning
Voor meer informatie over deze educatieve game EnerCities kijk op de volgende links:
Enercities of Paladin of ROC Nijmegen

Inspiratie waar je mee vooruit kunt

Op 2 en 3 december werd in een besneeuwd Berlijn de jaarlijkse Online Educa gehouden. Een grote conferentie met mensen uit vele (108!) landen. Overigens is vermeldenswaard dat de Nederlandse delegatie, na Duitsland, de grootste delegatie was. Internationaal dus allemaal, ook wat betreft de sprekers.

De opzet is vrij klassiek, met één uitzondering, de sessies duren ongeveer anderhalf uur en in die tijd komen in dezelfde zaal 3 of 4 sprekers aan het woord. Daarnaast zijn er internationale keynotes, beide dagen in de ochtend.

Het blijft een lastige conferentie. De kwaliteit van de sprekers is zeer wisselend. Een moeilijk engels sprekende Italiaan wordt afgewisseld met een snelle Engelse en tenslotte weet een Spaanse deskundige er weinig van te maken. Maar er zitten gelukkig ook pareltjes bij die het bezoek weer goed maken.

Wat is opgevallen, is het volgende:
  • Er wordt uitsluitend aandacht besteed aan technologie en onderwijs (primair proces), het organiseren van onderwijs of begeleiding kom ik sporadisch tegen. Maar ook dan gaat het vooral om nieuwe technologische mogelijkheden, zoals een Finse toepassing met een vragenlijst op je mobiele telefoon.
  • Er is veel wishful thinking bij, men gelooft onvoorwaardelijk dat technologie het onderwijs beter maakt, maar is volstrekt niet kritisch. Ik zie in Nederland gelukkig onderzoek met een nuchter karakter: "eerst aantonen, dan pas geloven." Onderzoeksresultaten die Kennisnet oplevert, zouden een verademing kunnen zijn (wanneer ze als sprekers geaccepteerd worden).
  • Veel sessies zijn gewoon best-practice, soms met een dun sausje van wetenschappelijk onderzoek. Een mooi voorbeeld was een onderzoek met zes studenten. Je vraagt je dan werkelijk af wat ze dan aantonen.
  • Een aantal sprekers gaf aan dat het veranderen van het onderwijs het trekken aan een dood paard is. De inzet van technologie wordt volgens hen alleen iets wanneer we echt opnieuw het onderwijs uitvinden. Helemaal nieuwe concepten moeten het gaan doen, zonder de last van lastige, niet gemotiveerde docenten.
  • Veel aandacht voor mobiel gebruik, vooral met telefoons en smartphones. Je ziet daar het probleem dat studenten allemaal verschillende typen hebben. Soms is SMS dan gewoon de meest handige oplossing, zoals in een Nederlands voorbeeld. Wanneer je ver voor de troepen uitloopt, bereik je een beperkte groep.
  • De keynotes waren dit jaar niet sterk, alleen Larry Johnson de grondlegger van het Horizon Project was leuk om naar te luisteren en te kijken.
De conclusie is dat de ontwikkelingen langzaam verlopen. Inzet van Wiki (leuk gebruik bij vastleggen van de lokale historie door studenten) en van blogs en andere toepassingen is beperkt.

Slechtste presentatie:
Eigenlijk de keynote van een mevrouw uit Leicester die als keynote optrad. Je moet zo iemand niet voor een grote zaal zetten. Best goed verhaal, maar presentatie onder de maat. De zaal liep gedurende het verhaal langzaam maar zeker leeg. Jammer.

Leukste presentatie:
Larry Johnson had een leuk en visueel aantrekkelijk verhaal. Een Amerikaans verhaal over verschillende generaties. Open deuren, maar leuk verteld. De radio was voor zijn ouders technologie die de wereld veranderde, de wereld werd bereikbaar en kleiner. Voor onze generatie was de radio gewoon een apparaat om naar de Beatles of de Stones te luisteren, niets bijzonders dus. Onze kinderen begrijpen onze facinatie niet voor computers, voor hen is het gewoon een ding dat je gebruik, net zoals het internet. Ach dat relativeert de zaak, natuurlijk heeft technologie impact op de manier waarop we met elkaar omgaan. Maar overdrijf het niet, voor onze jongeren is het gewoon een apparaat.
Mijn conclusie: maak het dus ook niet mooier dan dat het is, relativeer en geloof in beter onderwijs, niet in betere technologie. (klik hier om de presentatie van Larry Johnson te bekijken)

Mooi Berlijn in winters wit, geen grote vernieuwingen, maar toch inspiratie om weer een jaartje vooruit te kunnen.

Gastbijdrage van Jan Bartling, manager saMBO~ICT

vrijdag 3 december 2010

Opening Educa Online 2010

Donderdagochtend treffen de deelnemers van de mbo-groep elkaar weer op de Educa Online, al kom je elkaar niet zo gemakkelijk tegen tussen de ruim 2000 deelnemers in het niet zo heel overzichtelijke gebouw.

We worden welkom geheten door Harold Elletson, zowel de 'Online Educa virgins' als de 'old hand' (ervaren bezoekers). Hij vertelt dat er 108 landen vertegenwoordigd zijn. Nederland staat op 2, de meeste deelnemers zijn Duits, op 3 staat UK, op 4 Noorwegen. Dit heeft een nederlandse Annemieke uitgezocht.
Vervolgens wordt Talal Abu Ghazaleh als 1e keynote geintroduceerd.

De opening van Educa Online werd opgenomen. De keynote's van woensdagochtend zijn te bekijken op http://www.online-educa.com/audio-video-401

De 2e keynote Adrian Sannier van Pearson eCollege is een enthousiaste Amerikaan, die bevlogen vertelt.

Charles Leadbeater, de 3e keynote heeft een mooi verhaal Learning from the Extremes, zeker de moeite waard om online te bekijken.

Ontbijtmeeting mbo-groep in Berlijn

Heel vroeg op de vrijdagmorgen komt de groep MBO-deelnemers aan de Online Educa 2010 weer bij elkaar om een vervolg te geven aan de contacten, die woensdagavond zijn gelegd. Wederom op uitnodiging van Consortium voor Innovatie, Kennisnet en saMBO~ict worden we verwend met wel een érg uitgebreid ontbijtbuffet, dat voor ons klaar stond in het Crown Plaza zaaltje.

De opkomst is groot en er wordt geanimeerd informatie uitgewisseld door de deelnemers van de 6 ROC's (en 1 vakschool) over de Educa Online. Jan Kees Meindersma krijgt heel wat DM-briefjes terug met interessante tips voor nieuwe projecten voor Kennisnet / saMBO~ICT. Links van interessante websites of sprekers worden met de groep gedeeld.

Nadat ook tips zijn uitgewisseld over interessante sessie, die vandaag nog te volgen zijn, gaan de deelnemers weer naar de conferentie om zich bij de andere 2000 deelnemers te voegen.

donderdag 2 december 2010

Sugata Mitra op de Online Educa

Self Organised Learning Environments
Een van de sessies waar ik me echt op verheugde was die met Sugata Mitra:
Self Organised Learning Environments
Sugata Mitra beweert namelijk dat je geen docent nodig hebt om te leren, je kunt het ook zelf doen!
Natuurlijk had ik hem al gezien op Dé Onderwijsdagen in Utrecht, maar nu zou hij datgene wat hij daar verteld had in de praktijk brengen via een handson sessie. Het bleek dat er maar 40 plaatsen beschikbaar waren en dat je daarvoor moest intekenen. Natuurlijk was ik daar te laat voor maar gelukkig kon ik me naarbinnen praten door te zeggen dat Sugata het niet erg vond als er heel veel mensen om één computer hingen, getuige zijn verhaal over het Hole in the wall project. Inderdaad zat de zaal binnen no time bommetje vol. Tijdens zijn inleiding liet Sugata telkens weer mensen binnen door de deur open te doen als eraan gerammeld werd met de boodschap: “You can get in, but you cannot get out!

Het eerste gedeelte was inderdaad een herhaling van zijn presentatie in Utrecht, maar daarna kwam dan toch het moment waarop hij zijn experiment met ons wilde starten. In Powerpoint typte hij de volgende vraag:

”Is research on telepathy funded still? By whom and why?”

Hij vertelde daarbij dat dit de eerste keer was dat hij dit zo in praktijk bracht. In de zaal stonden 20 notebooks, dus in principe per twee personen één computer. Hij vroeg de helft daarvan uit te zetten en groepjes te formeren waarin de opdracht uitgevoerd kon worden. We kregen 20 minuten de tijd om het antwoord op de vraag te vinden. Hij zou de zaal verlaten zonder verdere aanwijzingen te geven.
Wat er toen gebeurde was (achteraf) heel bijzonder. In de eerste plaats verliet een aantal mensen de zaal. Die hadden het blijkbaar wel gezien of wilden niet meedoen. Anderen keken wat om zich heen in afwachting van wat er nu zou gaan gebeuren. Anderen vormden inderdaad groepjes en gingen overleggen over hoe ze het vraagstuk moesten gaan aanpakken. Sommigen bleven voor de computer zitten en begonnen voor zichzelf te zoeken naar de oplossing. Na verloop van tijd was er één persoon die ging rondlopen en bij andere groepjes ging kijken wat zij als oplossing gevonden hadden. “You’re spying on us” kreeg hij als reactie terwijl hij nu juist het gedrag vertoonde wat Sugata Mitra aanmoedigt: Kijk bij anderen en doe er je voordeel mee!

Na 20 minuten kwam Sugata terug en nam weer het woord. Het bleek dat hij helemaal niet gelijk was weggegaan maar heel goed had geobserveerd wat er in de groep gebeurde, namelijk dat sommige mensen opstapten, anderen voor zichzelf aan de slag gingen en het wel 5 minuten duurde voordat zich groepjes gevormd hadden. Toen vertelde hij dat hij exact hetzelfde experiment met dezelfde vraag een week geleden aan een groep 10-jarigen had voorgelegd. Ik zal jullie niet vertellen of zij met hetzelfde antwoord gekomen zijn. Wat denk je zelf?

Al met al een zeer geslaagde workshop, gegeven door een bevlogen man met een mooie visie en een prachtige werkvorm. Waarom? Omdat het zo simpel en voor de hand liggend is. Een verademing in een dag vol powerpoint-bullet sessies!

PS: Overigens kreeg ik via twitter ook het antwoord op de vraag die Sugata stelde. Naast Google kun je dat platform kennelijk dus ook prima gebruiken!

Diner in Berlijn met mbo-groep


Gezellig was het gister avond in het Oostenrijkse Restaurant Ottenthal, waar op uitnodiging van Consortium voor Innovatie, kennisnet en Sambo~ICT alle aanwezige mbo-deelnemers aan Educa Online 2010 zich verzamelden.

Vanwege een kapotte trein was een groot deel van de groep later, maar dat liet hen er niet van weerhouden om aan te schuiven aan de lange tafel in het Berlijnse restaurant. Het eten was prima, de wijn ook en de sfeer nog beter. Dat er ook nog even 'gefocust' moest worden en de ouderwetse DM over tafel gingen, was nog sfeer verhogend.

Na een gezellig diner waagden we ons in de ijskoude Berlijnse nacht, waar een heuse sneeuwstorm ( wind tegen natuurlijk) ons de adem benam. Pas vanmorgen werd duidelijk dat het de hele nacht flink heeft door gesneeuwd: Berlijn lag inder een zeker 15 cm dikke witte deken. Wel mooi.

Ontbijtbijeenkomst Berlijn

De ontbijt bijeenkomst van Consortium voor Innovatie, Kennisnet en Sambo~Ict vindt plaats in hotel Crown Plaza, nurnbergerstrasse 65, zaal Paris.

We beginnen om 7.30 zodat jullie allemaal op tijd voor de eerste sessie weer bij Online Educa kunnen zijn.